Eerste twee dagen - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu Eerste twee dagen - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Eerste twee dagen

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

24 December 2012 | Zuid-Afrika, Skukuza

Vrijdag 14 december 2012
Meppel - Johannesburg

Iets na vijven staat Bert Jan bij ons voor de deur met pa en ma. de kinderen slapen nog, dus die voorzichtig wakker gemaakt en aangekleed. Nog wat spullen in de auto en wat eten en dan gaan we.

Bij Harderwijk staat een file door afgevallen lading. We gaan de weg af en rijden parallel naar strand Horst en gaan zonder vertraging verder. Op Schiphol hoeven we alleen de bagage af te geven. Er komt tegenwoordig geen grondstewardess meer aan te pas. De koffers gaan via een geautomatiseerd systeem waar je zelf een label mag plakken en de claimtags in ontvangst mag nemen.

Achter de douane natuurlijk geshopt. Cosmetica, drank, krantje en een broodje gegeten. Langzaam wordt het tijd om naar de gate te gaan. Er staat en flinke rij maar ze gaan lokaal aan boord dus we sluiten aan. In het vliegtuig zitten we in het midden 2 rijen achter de toiletten en de nooduitgang zodat we ook om ons heen veel plaats hebben en we aan beide kante makkelijk uit de stoel kunnen en de benen eens kunnen strekken. Erik gaat met de kinderen op de ene rij zitten en Grietje, Jan en Renée gaan er voor zitten.

Het duurt nog even voor we weg kunnen. Er is iemand niet opkomen dagen voor de vlucht terwijl de koffers wel aan boord zijn en dus moeten we wachten tot die weer van boord zijn gehaald. Met een uur vertraging gaan we op weg. Onderweg gaat het reuze goed. De kinderen geven geen kik. Gilles kijkt de hele weg filmpjes en slaapt tussendoor twee uur. Frédérique moet meer vermaakt worden; verhaaltjes vertellen, even knuffelen, maar ze heeft ook koprollen gemaakt n het middenpad en wat ze erg interessant vond was zelf op onderzoek door het vliegtuig gaan. Even wat afval naar achteren naar de stewards brengen of gewoon even langs alle mensen lopen. Één van de stewards heeft zelf ook een dochtertje van haar leeftijd en hij is favoriet. Op zijn arm gezeten laat hij haar de hele keuken zien.

Jan doet zich uitgebreid te goed aan alle maaltijden en snacks die langs komen. Ook geniet hij enorm van het even naar achteren lopen en dan uit het raampje kijken. We vliegen urenlang over de Sahara, wat een enorme zandbak zeg. We doen allemaal zo nu en dan een dutje.

Om kwart over tien landen we op OR Tambo International Airport. Bij de douane zwaaien en lachen de douanières naar Gilles en dus krijgt hij instructie om gezellig mee te doen. We mogen doorlopen, goed gezwaaid Gil :o)

We pinnen geld en halen wat water en lopen dan richting shuttlebusjes. Renée had gebeld of er nog shuttles reden toen we op de bagage stonden te wachten en er zou nog één komen, maar die bleek net weg te zijn. Nog eens met het hotel gebeld, nee dat was toch echt de laatste. Bij de shuttles staan allemaal mannetjes die voor wat ooi de boel regelen en een van deze mannetjes regelt dat de chauffeur van het Southern Sun Hotel ons meeneemt. Geweldig en geven de regelaar een fooi en de chauffeur van de shuttle krijgt een hele dikke fooi. Fijn zo.

Eenmaal in ons hotel hebben we mooie moderne kamers. De kamers van Erik en Renée en de kinderen hebben een tussendoor zodat het één grote kamer wordt, ideaal.
Lekker douchen en dan naar bed.

Zaterdag 15 december 2012
Johannesburg - Berg-en-Dal Restcamp (Krugerpark)

Om zeven uur gaat de wekker, Renée is dan al even wakker en heeft de tassen opnieuw ingepakt. We willen met de shuttlebus van kwart over acht. Jan en Grietje staan om half acht bij ons voor de deur. Wij gaan naar beneden terwijl zij de kinderen douchen en aankleden. Bij het ontbijt zien we elkaar weer. Dan naar het vliegveld terwijl Jan en Grietje met de kinderen in het hotel blijven. Eenmaal aangekomen gaan we eerst naar Budget. We nemen de verkeerde ingang. Maar goed ook want we zijn vrijwel direct aan de beurt terwijl er voor de ante balies aan de andere kant van een touw een rij staat. Ene Ian helpt ons en adviseert de Volkswagenbus T5 in plaats van de Quantum, vanwege het feit dat hij zuiniger is, meer bagageruimte heeft en een diesel is. We bekijken de auto's en geven hem gelijk. We moeten nog even wachten op de kinderstoeltjes maar benutten de tijd met pinnen en een bezoek aan Vodacom. Ze blijken geen micro sim kaart te hebben voor de I-Phone. Achteraf hadden we die waarschijnlijk wel uit en gewone sim kunnen drukken, maar jammer dan, dan maar geen internet tegoed.

Eenmaal terug bij het hotel laden we in en kwart over tien vertrekken we. Natuurlijk rijden we net als vorig jaar weer verkeerd ondanks de kaart en Google Earth foto van de afslag en de wetenschap dat we richting Witbank moeten. Wat blijkt er staat de Afrikaanse naam voor Witbank op de borden; eMahlaleni ja dan wordt het nooit wat, weer keren dus en dan zijn we echt op weg. Onderweg zien we al flamingo's.

Tegen drie uur zijn we in Nelspruit. We doen heel veel boodschappen voor de komende zes dagen een flink uur later zijn we weer onderweg. We zien geen Vodacom winkel meer dus ons plan met de app voor Krugerpark Sightings kunnen we vergeten. dan zelf maar spotten. Om twintig voor vijf zijn we bij de Malelane gate. In het water van de Crocodile River zien we krokodillen, dan echt het park in. We rijden heel rustig naar Berg-en-Dal Camp. We zien impala, zebra, dan zien we heel veel gieren. Er blijkt een buffel kadaver te liggen waar ze aan knabbelen.

We zien vervolgens meerdere neushoorns en drie giraffes. We besluiten naar de Matjulu waterhole te rijden en zien daar een enorme kudde olifanten de weg over steken. Wat overweldigend. De auto voor ons probeert telkens langs de olifanten te rijden, maar moet steeds weer achteruit als er nog meer aankomen. Wat een grote kudde en wat bijzonder. Op dezelfde plek en op het zelfde tijdstip als vorig jaar. We zijn nog maar zo kort in het park en hebben nu al heel veel gezien.

We moeten voor half zeven binnen zijn in het camp en dus moeten we snel terugrijden naar Berg-en-Dal. We halen de sleutel op en gaan naar onze bungalows. We zitten vlak aan het hek aan een grasveldje. We zetten de spullen neer en beginnen met eten koken. De kinderen krijgen broccoli met gehakt en wij gaan BBQ-en.

We besluiten de volgende ochtend niet heel vroeg op te staan om op game drive te gaan, maar uit te slapen.