Mountain Zebra en Addo Elephant Park - Reisverslag uit Ladybrand, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu Mountain Zebra en Addo Elephant Park - Reisverslag uit Ladybrand, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Mountain Zebra en Addo Elephant Park

Door: Renee Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

15 December 2011 | Zuid-Afrika, Ladybrand

Dag 13 Ladybrand - Mountain Zebra NP

Vanmorgen eerst alle spullen in de auto gezet, uitgecheckt en toen om half acht naar het ontbijt terwijl de kinderen in de speelkamer waren. Het ontbijt was niet bijzonder. Om kwart over acht gaan we op weg voor een erg lange reisdag. We hadden twee route opties. Via de hoofdwegen langs Bloemfontein, deze route is in kilometers 80 kilometer om of helemaal binnendoor, maar we hadden al begrepen dat die route erg slecht zou zijn met erg veel gaten in de weg. Ook zoon we naar Bloemfontein 4 stops hebben vanwege wegwerkzaamheden met elk maximaal 25 minuten wachttijd. We zijn Ladybrand nog niet uit of we staan al stil. Terwijl we staan te wachten komen ambulances, brandweer, reddingsvoertuig en politie met sirenes langs. Dat zal vast nog meer op onthoud betekenen. Het valt mee. Bij de volgende wegwerkzaamheden blijkt een auto niet op te hebben gelet en deze ligt op de kop de bouwput van een brug. Geen idee of er ook wegwerkers onder liggen, maar wij kunnen er zonder problemen langs rijden.

Uiteindelijk hebben we 11 wegwerkzaamheden waarvoor we moeten stoppen omdat er maar 1 baan beschikbaar is voor alle verkeer en vaak is dit het geval over vele kilometers waardoor je moet wachten tot de colonne van de andere kant voorbij is. We moeten over de gehele dag verdeeld precies een uur wachten. Dat valt mee als je weet dat we al 7 stops hadden met 25 minuten wachttijd.

In Colesberg stoppen we om wat boodschappen te doen. We hadden ons niet gerealiseerd dat het zondag was en blijkbaar sluiten alle supermarkten dan om 13.00 uur. We kunnen nog met naar binnen glippen door de half open deur en kopen snel wat water, cola en paprika tuc. Dan weer verder. De kinderen kijken achterin de in de auto naar de iPad en zijn lekker rustig. Om half vier zijn we in Mountain Zebra NP.

We rijden rechtstreeks naar ons huisje, maar stopen natuurlijk wel voor de eerste Mountain Zebra's en red hartebeest. Eenmaal in het huisje zetten we onze spullen neer en gaan dan op weg naar het zwembad. We zijner helemaal alleen. Het water is lekker, maar er staat een flinke wind, dus we blijven vooral onder water.

Dan weer terug en we willen toch ook nog wat van het park zien en dus rijden we naar de rooiplaat. Een vlakte op hoogte waar heel veel gazelles hartebeesten, zebra's, zwarte gnoe's en ander dieren staan. Ze hebben hier weer allemaal dieren die we elders nog niet hebben. Ze hebben er ook zwarte neushoorns en bruine hyena's en ondanks een speurtocht door de bossen zien we die niet.

Eenmaal bij het huisje heeft de combinatie van zon en wind onze zwemkleren al droog gemaakt. We eten makkelijk vandaag want de pastasaus hadden we twee dagen geleden al gekookt. Na het eten nog even naar BVN gekeken om te zien hoe het in Nederland gaat en toen naar bed.

Dag 14 Mountain Zebra NP - Addo Elephant NP

We waren voor de verandering weer eens vroeg wakker, dus om een uur of zeven half acht waren we met al onze bagage al op weg. Eerst hebben we nog het park afgestruind op zoek naar de zwarte neushoorn. We hebben alle bossage gedeeltes opgezocht, maar zagen jakhalzen, bat eared fox, grond eekhoorns, veel elanden, impala en zebra's maar geen rhino. Jammer, we gaan nu naar Addo Elephant Park, misschien hebben we daar meer geluk.

We stoppen in Cradock dat tien kilometer verderop ligt voor boodschappen. Er zijn zelfs drie supermarkten. We verwachten dat het dichter bij Addo minder is gezien de omvang van de plaatsjes en dus gaan we naar de spar.

Omdat we al zo vroeg op waren gaat er om half elf ook wel een Whimpy burger in, maatregel lekker zijn ze niet. Frédérique vindt de frites met ketchup heerlijk. Ja zo wordt ze wel dik, maar dat valt nu nog mee dus het mag.

Rond half een zijn we bij de Addo Afrique Lodge. We zijn wel en beetje vroeg, maar dat geeft niet. Renée's eerste gevoel is dat ze het toch niet zo heel goed geboekt heeft omdat het park wel erg ver weg lijkt te zijn, maar hoofd gate blijkt tien minuten rijden verderop te liggen.

De poort wordt opengedaan door Clifford en Mozes staat ons op te wachten als we bij het huis aan komen. We moeten op het terrein nog zo'n zeshonderd meter rijden langs struikgewas war nyala's en struisvogels rondlopen. Later blijkt dat er ook bushbuck, waterbokken en zelfs 3 giraffes zijn.

We komen binnen in de grote woonkamer en keuken en hebben boven een mooie grote slaapkamer met 2 tweepersoons bedden en een groot terras met uitzicht op een deel van Addo waar geen roofdieren zitten met waar we wel de hele dag zebra, elanden en hartebeest zien er zijn zelfs olifanten.

Frederique krijgt een campingbedje en Mozes legt ons van alles uit over het huis. Hij gaf aan dat het andere huis zelf catering is en deze bed en breakfast maar dat je de maaltijden bij kunt boeken, maar omdat wij alle boodschappen hebben gedaan is het ook geen punt als we zelf koken al wil hij dat ook wel doen.

Hij gaat vanavond toch BBQ- en en neemt ons vlees dan ook mee, verder kunnen we mee eten met de andere 2 gasten, die er nog niet zijn.

De kinderen willen in het zwembad, maar dat zit vol met wespen die vanaf de rand een slok water proberen te krijgen. Dus gaat Mozes eerst het zwembad schoonspuiten en leegscheppen. Dan wordt er gezwommen. Renée en Mozes maken gehaktballen voor de kinderen en schillen de aardappelen en maken de broccoli schoon voor vanavond, want wij willen het park nog in. Dan een gil en gehuil. Gilles is gerikt toen hij op de vlonders lag en met zijn kniepoot een wesp is gaan liggen. Gelukkig doet after bite wonderen en is het na de schrik en eerste pijn over.

Om half drie gaan we naar het park. Mozes zou om zeven uur het eten serveren dus dan moeten we zeker terug zijn. Na tien minuten zijn we bij de eerste gate, we meten door naar de receptie om ons te laten registreren. We zijn nu in Addo Restcamp wat dus eigenlijk ook buiten het park zit. Dan naar de echte gate. Om half zeven sluit de gate zien we.

We gaan naar de zuurkop lookout. Daar Hern we van een groep Duitsers dat ze een leeuw hebben gezien vlak bij de weg naar het zuidelijke deel en wel tweehonderd olifanten bij Hapoor dam. Daar gaan we dus eerst heen. We zien de olifanten al al van verre loen. Vele hebben gedronken en lopen weer weg van de pool en anderen wachten op hun buurt om in het water en de modder te badderen. At een onwijs gaaf gezicht en wat staan delicaten dicht bij de auto.

Op een gegeven moment wil er een mannetje vlak voor onze auto ver steken en hij el blijkbaar meer ruimte en dus rijden we achteruit maar het is niet genoeg want hij loopt onze kant nog steeds op en dus nog wat verder en nog wat verder. Nu is het genoeg en kan hij versteken en met hij zijn hele kudde. Wat een dieren en wat een groepsgevoel. De moeders trekken de jonkies aan hun slurf het water weer uit. We genieten enorm en snappen nu we dat je n Addo of maar een paar olifanten ziet of je ziet er meteen tweehonderd bij elkaar. Met recht een Elephant Park. Dan op zoek naar de leeuw die natuurlijk al lang weg is. Het park bestaat uit wel heel veel bosjes waar we de neushoorn Wer zoeken maar we zien vooral veel kudu, een enkele buffel, hartebeesten, soms een groepje zebra's, veel reigers maar geer rhino. Waar de leeuw zou moeten zitten, is veel grasland, dat verklaart een hoop. Dan wordt het tijd m terug te gaan naar de Lodge.

Om kwart over zes zijn we terug, snel nader de douche en dan buiten naar de braai plek een ronde kuil die betegeld is met in het midden de BBQ waar je m heen kunt zitten. We maken kennis met Max en Andrea een Duits stel op huwelijksreis dat met ons Delorge de komende twee dagen bewoond. De andere kamer blijft leeg.

Mozes heeft het eten voor de kinderen ook al gekookt en dus kunnen we om zeven uur aan tafel. We eten aan de bar die gedekt is voor zes man. We krijgen maïs pap met chakalaka saus, salade met eigen gemaakte dressing, aardappelsalade, waterbokworst die we toch echt ook moesten proeven, ons eigen vlees natuurlijk en ijs (iedereen krijgt een ader stuk fruit gevuld met ijs, er is ananas met een soort pina colada ijs, citroen met cirtrus ijs, cocosnoot met cocosijs en sinaasappel) met fruitsalade toe. We eten heerlijk.

Na het eten brengen we de kinderen naar bed en praten we nog wat na, maar ok Max en Andrea willen na een drukke week op tijd onder de wol en ok wij kijken op BVN nog naar de wereld draait door en gaan dan slapen.

Dag 15 Addo Elephant NP

We hadden aan Mozes aangegeven dat we eerst het park in zoon gaan m dan om half negen te ontbijten, maar de kinderen slapen voor de verandering eens uit en dus slaan we het park eerst over en zitten om acht uur aan het ontbijt. De Duitsers gaan straks het park n en daarna door voor een gamedrive in een privé game park met diner en zullen dus de gehele dag weg zijn. Wij vragen Mozes of hij misschien onze pastasalade wil maken zodat we kunnen eten als we terugkomen uit Addo. Mozes geeft aan nooit pastasalade te maken en dus leggen we uit wie wat hoe. Gladys geven we de was, zo'n beetje de hele garderobe die we bij ons hebben. We geven aan dat ze echt niet alles hoeft te strijken, maar ze heeft tijd zegt ze.

We willen naar het zuidelijke deel van het park. Natuurlijk rijden we bij de olifanten langs die weer bij Hapoor Dam staan, dan op naar het zuiden. De trail is mooi maar we zien wederom alleen de bekende dieren. Wel zien we een mannetjes olifant die een boom door de helft geknakt heeft en de schors op staat te eten. Dan gaat opeens zijn slurf de lucht in en lijkt hij wat te ruiken. Hij gaat achter de boom weg en gaat midden op de weg staan. Gelukkig zijn we hem voorbij, want de komende tien minuten en misschien langer staat hij waar hij staat met zijn slurf in de lucht te ruiken en er kan niemand langs.

We rijden terug naar de gate en zijn tegen tweeën terug bij de Lodge, waar Mozes de pastasalade klaar heeft staan en zelf erg tevreden is over het resultaat. Na de lunch volgt het wespenwegjaag ritueel en gaan we met zijn allen een paar uur zwemmen en zonnen, heerlijken zo een paar uur relaxen. Uiteindelijk wordt het donker in. De lucht en klemden we ons om voor een game drive. Mozes vraagt wat we willen met het eten want hij wil best voor ons koken. We geven hem alle ingrediënten voor kip Hawaï een Zuid-Afrikaans zakje waar we ui, paprika ananas en cashewnoten aan toe willen voegen en hij geeft aan zijn best te zullen doen.
Wij rijden om vijf uur het park in en de man bij de gate waarschuwt ons dat de gate om half zeven sluit. Dat weten we gaan ook maar een korte loop maken, de Gorah loop. Dit hand we eerder moeten weten, hier is het grasland, eerder die dag was hier volgens de borden ook een leeuw gespot, dat snappen we wel. Die zien wij natuurlijk niet, maar wel meerdere jakhalzen. De loop is erg mooi en we besluiten hier morgen weer heen te gaan.

Terug bij de Lodge staat de kip in de oven en is klaar. Het ziet er heerlijk uit en zo smaakt het ook. De kinderen eten ook hun bord leeg, dat moeten we dus maar vaker maken. Gladys brengt de was terug, we zijn 180 rand kwijt zo 16 euro, dat is echt niet en ze is de hele dag bezig geweest hebben we gezien. Dus geven we maar wat extra.

Gilles is erg nieuwsgierig naar Mozes zoon Prince die ook vier is en dus halt Mozes hem op en de jongen vliegen en rennen samen en spelen met de iPad. Gilles moest Prince wat van zijn speelgoed geven, maar dat was moeilijk hij koos steeds iets uit wat niet echt bijzonder was en dus heeft Erik hem uitgelegd hoe arm de kindjes n Afrika zijn en dat je ook moet kunnen delen en wij in Nederland wel weer nieuw speelgoed zullen kopen en dus heeft hij alle plastic dino's van de Action bij elkaar gezocht en heeft ze aan Prince gegeven die er natuurlijk erg blij mee was. Toen hij wegging wilde hij de iPad ook wel meenemen........

Nog voor de Duitsers terugkomen liggen we in bed. Morgen willen we nog een vroege game drive doen en dan ontbijten, auto inpakken en weg.

Dag 16 Addo Elephant NP - Tsitsikamma NP

Om zes uur gaat de gate open en we zijn reliek vroeg. Kwart over zes staan we bij de receptie om er achter te komen dat die nog dicht is en pas om zeven uur open gaat. Shit. Een ander stel is al bij de gate geweest en kwam er niet in. We gaan naar het toilet en besluiten toch ook een poging te wagen. Bij de gate staat het mannetje dat er alle dagen staat. Ik laat hem de wild Card en de toegangskaart van de vorige pas zien en vertel dat we maar twee uur het park in willen en ons dan zullen registreren. Hij kent ons blijkbaar ook nog en we mogen naar binnen. Yes!

We gaan weer naar de Gorah loop en speuren en speuren maar zien de gebruikelijke dieren, maar niette leeuwen waar we zo op hoopten. Pech. Later rijden we nog naar de gewarreld waterhole en zien een jakhals voor de auto. Ook hebben we opeens olifanten naast de auto en eentje besluit voor ons op de weg te gaanlopen, we volgen stapvoets op gepaste afstand. Een auto die uit de tegensgestelde richting aan komt rijden moet in de achteruit en nog verder en verder terug. De olifant loopt gestaag door en ja dar heb je wel respect voor. We komen maar langzaam vooruit, maar eindelijk duikt hij de bosjes in. We komen uit bij de Hapoor Dam waar we natuurlijk kijken naar de olifanten. Het zijn er niet zo veel als de afgelopen dagen, maar nog steeds een stuk of 50.

Dan terug naar de Lodge voor een laatste ontbijt. We pakken de auto in, betalen, Mozes rekent niets extra's voor het avondeten en het koken en dus geven we hem een hele dikke fooi voor alle hulp en gastvrijheid. En dan via het park naar Tsitsikamma. Ook onze laatste rit door Addo levert geen spannende beesten op. Om twee uur rijden we Addo bij de zuidelijke gate uit, nu moeten we best een flink stuk rijden naar Stormsriver mouth. Wij rijden voorbij Port Elisabeth, zien het nieuwe stadion gebouwd voor het WK'S voetbal liggen en gaan door op N2. We kunnen flink doorrijden en even na vieren zijn we bij Stormsrivier waar we een supermarkt zoeken. De schappen zijn er leeg en vlees zit in een antieke diepvrieskast en dus lopen we de winkel maar snel weer uit. Dan maar zien wat er in de kampwinkel te koop is.

Bij de receptie krijgen we de sleutel van onze Oceanette. Eerst rijden we naar de winkel war we toetjes kopen en om zes uur een tafel in het restaurant reserveren. Het regent inmiddels flink en dus zullen alle kampeerders (de camping staat vol, het is zomer vakantie sinds afgelopen weekend) hun braai wel laten voor wat het is en de warmte van het restaurant op zoeken.

Dan naar het huisje. Als Renée de deur opent staat de tv aan, ligt overal bagage, en zijn de bedden beslapen. Dit klopt niet. We rijden naar de receptie en voeren een discussie over dat ze maar wat moeten regelen ook al zit alles vol want we hebben in augustus alles al betaald. Bij de receptie blijkt dat Renée heel stom een boeking voor de volgende dag heeft. Wat nu? Er is nog een forrest cabin beschikbaar, deze is 71 rand duurder en heeft maar 2 één persoonsbedden. We gaan er voor, dan maar met zijn Ieren in een bed, maar we moeten wel ergens slapen. Eerst rijden we met de sleutel naar een verkeerd huisje en daar zitten weer mensen, maar eenmalig op de plattegrond leert dat we verkeerd zitten en dus komen we bij ons huisje aan. We hebben zeezicht, douche en wc, magnetron en waterkoker dus dat komt wel goed.

We maken voor de kinderen pasta klaar die we nog hebben en nemen dat mee naar het restaurant. Ze eten goed en wij nemen de catch of the day; patta vis. Het smaakt goed.
De zon gaat op een spectaculair mooie wijze onder met alle wolken en dan gaan we naar ons huisje waar Frédérique naast het hekje ligt dan Erik dan Gilles en dan Renée.